Dynamisch Logo Beschermen: hoe Werkt dat?

Door Evelien Udo en Marleen Splinter
dynamisch logo

Hoewel het creëren en gebruiken van een dynamisch logo een leuke en creatieve manier is om consumenten aan je te binden, kom je bij de juridische bescherming ervan een flink aantal hobbels tegen. Hoe moet je een logo beschermen dat constant verandert?

Wat is de trend? Geen vaste logo’s, maar verschillende, dynamische variaties daarop, waarbij er wel altijd een constant en herkenbaar bestanddeel aanwezig is. Door te spelen met de grafische vormgeving ontstaat er meer energie rondom een merk, waardoor sneller de aandacht wordt getrokken van het publiek.

Voorbeeld van gebruik dynamisch logo

Honig was een van de eersten die speelde met zijn merk door verschillende persoonsnamen in het logo te verwerken. Recentere voorbeelden zijn Google, die niet alleen wisselende afbeeldingen, maar ook bewegend beeld gebruikt en Nickelodeon die haar logo met de verfvlek op verschillende manieren inzet.

dynamiscg logo

Maar het kan nog veel verder gaan. Er zijn bedrijven die zo’n duidelijk herkenbare stijl hanteren in hun reclame, dat het tonen van het logo niet nodig is om duidelijk te maken om welk merk het gaat. Voorbeelden daarvan zijn de commercials van Coca Cola en Nike.

Wat zijn kenmerken van dynamische merken?

  • Er is altijd een constante factor aanwezig om herkenbaar te blijven
  • De constante factor is onderscheidend en vernieuwend
  • De herkenbare factor wordt consequent gebruikt
  • Bij een sterke merkbeleving is gebruik van het merk zelf echter niet altijd nodig

Juridische hobbels bij beschermen dynamisch logo

Hoewel het creëren en gebruiken van een dynamisch logo een leuke en creatieve manier is om consumenten aan je te binden, kom je bij de juridische bescherming ervan een flink aantal hobbels tegen. Hoe bescherm je een merk dat constant verandert?

Het merkenrecht gaat ervan uit dat merken statisch zijn. Een merkteken zoals een logo kan alleen worden geregistreerd als het op een duidelijke en nauwkeurige manier grafisch kan worden weergegeven. Daarnaast moet een merk vijf jaar na registratie nog steeds worden gebruikt op de wijze waarop het is geregistreerd. Vanuit juridisch oogpunt is het daarom handig om consistent te zijn in je merkgebruik. Door jarenlang consistent merkgebruik, wordt de juridische merkbescherming sterker. Dit staat haaks op het principe van dynamische merken.

Hoe kun je er toch voor zorgen dat het dynamische logo juridische bescherming geniet?

  • Leg de constante merkfactoren vast door middel van merkregistraties
  • Leg de constante en dynamische stijlelementen vast door middel van een meervoudige modelregistratie: hiermee bescherm je de veranderlijke uiterlijke vormgeving van het logo
  • Zorg ervoor dat de geregistreerde bestanddelen in ieder geval gebruikt worden, zodat er geen discussie kan ontstaan over rechtshandhavend gebruik
  • Het auteursrecht beschermt dynamische logo’s die het ‘persoonlijk stempel van de maker’ dragen. Kopieert iemand jouw logo, dan kun je daartegen optreden. Hanteert iemand alleen dezelfde stijl, waarbij het eindresultaat voldoende afwijkt, dan kun je daartegen niets ondernemen

Wij vinden het niet meer van deze tijd om alleen tweedimensionale statische beelden te kunnen registreren als merk. De beperkte mogelijkheden van merkbescherming van een dynamisch logo passen niet meer bij de technische ontwikkelingen en marketing trends.

Aan de andere kant begrijpen we dat de rechtszekerheid eist dat het duidelijk moet zijn welke rechten worden geclaimd, zodat vage, ruime, d.w.z. dynamische claims moeten worden vermeden. Daarnaast is het belangrijk om bepaalde tekens zoals kleuren, woorden, stijlen etc. vrij te houden voor gebruik door eenieder. Een spanningsveld tussen de praktijk en de juridische mogelijkheden zal er altijd blijven, maar dat is ook logisch gezien de tegenstrijdige belangen. Toch kan het niet anders dat het vastleggen van logo’s in de toekomst ook op andere manieren gaat gebeuren dan alleen maar tweedimensionaal.

Dynamische logo’s verdienen betere bescherming.

Evelien Udo en Marleen Splinter

Over de auteur

Bekijk profielen van Evelien Udo en Marleen Splinter, oprichters van merkenbureau RISE. Zij houden zich bezig met het opzetten en beheren van merkenportefeuilles, conflictbemiddeling en opposities.