Familie Moszkowicz Ruziet Over Merkgebruik en -registratie

Door Evelien Udo en Marleen Splinter

Er wordt flink gekibbeld in de familie Moszkowicz, dit keer over de familienaam en het gebruik en de registratie daarvan als merk. Het Benelux Merkenbureau heeft onlangs een door de broers Moszkowicz ingestelde oppositie tegen de merkaanvraag MOSZKOWICZ op naam van Max Moszkowicz afgewezen.

Niemand, ook niet een merkhouder, kan je het recht ontnemen om je persoonsnaam te gebruiken. Als je echter je eigen naam als merk wilt gaan gebruiken en registreren, kun je tegen bezwaren oplopen. Je hebt namelijk niet een vanzelfsprekend recht om je eigen naam als merknaam te gebruiken.

Ook hier geldt “wie het eerst komt, het eerst maalt”. Je hebt als oudere merkhouder het exclusief recht op gebruik van een familienaam als merk voor de producten en diensten waarvoor je deze hebt ingeschreven. Je kunt daarmee anderen verbieden dezelfde familienaam te voeren als merk voor soortgelijke activiteiten.

Wat is er aan de hand met merk MOSZKOWICZ?

Moszkowicz Advocaten uit Maastricht heeft sinds 1987 verschillende merkregistraties verkregen voor een aantal MOSZKOWICZ merken. De waren en diensten waarvoor die merken gelden zijn wijn en advocatuur; Een logische combinatie toch?

Ondertussen heeft de bekende broer Bram veel exposure vanwege tv optredens en sjoemelpraktijken. Ondanks uitbreiding van hun activiteiten, doen de broers echter geen aanvullende merkaanvraag.

Totdat de merknaam MOSZKOWICZ wordt aanvraagt voor onder andere entertainmentdiensten en productie van films en televisie en dat vinden de broers Moszkowicz niet leuk. Als reactie daarop dienen ze oppositie in tegen de merkaanvraag en dienen ze zelf het merk MOSZKOWICZ in voor entertainmentdiensten en productie van films en televisie.

Max Moszkowicz is een televisiemaker en heeft een productiebedrijf Max Moszkowicz Films genaamd, ook wel MM Films.

Oppositiegronden

Voor een succesvolle oppositie is altijd een ouder merk (geregistreerd of een algemeen bekend merk) voor soortgelijke waren en diensten vereist. Is er geen ouder merk, en is er geen sprake van soortgelijke waren en diensten, dan kan de oppositie in de Benelux niet worden toegewezen. Gevaar voor verwarring moet altijd worden gesteld en daarvoor is overeenstemming tussen de merken en soortgelijkheid van de waren en diensten vereist.

Kwade trouw en andere feitelijke omstandigheden spelen geen rol in de oppositieprocedure. Is dat wel van belang, dan kun je beter proberen bij de rechter je gelijk te halen.

De oppositiebeslissing MOSZKOWICZ

Zoals te verwachten gaat het Benelux Merkenbureau niet in op de door de broertjes MOSZKOWICZ gestelde kwade trouw, omdat dit argument geen rol kan spelen in een oppositiebeslissing. Wel overweegt het Bureau dat Bram door zijn mediaoptredens het teken MOSZKOWICZ niet per se een algemeen bekend merk heeft gemaakt, en dat dit vanwege het ontbreken van de soortgelijkheid tussen de diensten van beide merken ook geen rol kan spelen. Gevaar voor verwarring wordt volgens het Bureau niet gesteld zodat de oppositie tegen het merk MOSZKOWICZ wordt afgewezen.

Max Moszkowicz heeft dus nu de oudste rechten op de naam voor o.a. entertainmentdiensten. De broers kunnen nog in beroep gaan, maar de kans van slagen is gering. Ze kunnen dan beter naar de rechter stappen.

En nu?

Formeel zou Max Bram kunnen gaan dwarsbomen in zijn media activiteiten.

In de tussentijd hebben de broers Moszkowicz ook een registratie verkregen van het merk MOSZKOWICZ voor entertainmentdiensten en lijkt de strijd nog niet gestreden. Waarschijnlijk kan alleen een rechterlijke uitspraak een einde maken aan deze familievete.

Naast deze ruzie is er volgens berichtgeving in diverse media ook nog een ruzie met Yehudi Moszkowicz, die een advocatenpraktijk onder die naam in Utrecht heeft en de naam zou mogen blijven voeren. Dat zien wij echter niet terug in deze beslissing.

Wellicht brengen de feestdagen vrede in de familie.

Over de auteur

Bekijk profielen van Evelien Udo en Marleen Splinter, oprichters van merkenbureau RISE. Zij houden zich bezig met het opzetten en beheren van merkenportefeuilles, conflictbemiddeling en opposities.