Hoe Claim je als Merkhouder Social Media Accounts?

Door Evelien Udo en Marleen Splinter
social media accounts merkhouder

De juiste domeinnamen en social media accounts zijn essentieel voor online vindbaarheid en het uitdragen van de merkidentiteit. Maar wat als de gewenste namen en accounts al bezet zijn? Kun je die accounts claimen?

Gezien het wereldwijde karakter van Twitter, Facebook en internet en het grote aantal merken, organisaties en personen die een accountnaam hebben, is het vinden en claimen van accounts en domeinnamen die passen bij het merk soms een hele toer. Er zijn in 2014 meer dan 240 miljoen actieve Twitter gebruikers, 1.3 miljard Facebook gebruikers en meer dan 760 miljoen websites. Om over de inactieve accounts en urls nog maar niet te spreken.

Bij de registratie van merken, domeinnamen en social media accounts geldt het principe “wie het eerst komt, het eerst maalt”. Is een ander je voor geweest, dan is er meestal niet veel aan te doen, tenzij er redenen zijn om een merkinbreuk aan te nemen.

> Bezig met merknaamregistratie? Hier lees je hoe onderzoek doet naar de beschikbaarheid van jouw merk.

Als merkhouder heb je het recht om in actie te komen als een derde inbreuk maakt op je geregistreerde merk. Daarvan is sprake als een ander, zonder jouw toestemming, een identiek of overeenstemmend teken gebruikt voor soortgelijke producten of diensten, waardoor gevaar voor verwarring kan ontstaan. Identieke merken geregistreerd en gebruikt voor afwijkende producten, kunnen in principe gewoon naast elkaar bestaan.

Meer bescherming bekend merk

Het is niet zo dat een merkrecht betekent dat er een sterker recht geldt op alle gewenste accounts. Identieke merken gebruikt of geregistreerd voor andere producten kunnen immers zonder problemen naast elkaar bestaan. De houder van het merk BERT voor kaas, die als eerste de accounts heeft geclaimd, hoeft niet te wijken voor de merkhouder van BERT voor spijkerbroeken.

Dat is anders bij bekende merken; dan kan ook worden opgetreden als de ander ongerechtvaardigd profiteert van de bekendheid of afbreuk doet aan de reputatie van het merk. De producten hoeven dus niet hetzelfde te zijn om een inbreuk aan te nemen. In geval van een bekend merk kan er dus ruimer worden opgetreden.

Claim meteen gewenste social media accounts

Kortom: als een ander ook een recht kan laten gelden op een bepaalde account en eerder was, dan kun je als merkhouder geen overdracht afdwingen. Het is dus verstandig om voor de lancering van een nieuw merk of bedrijfsnaam direct alle gewenste social media accounts en urls te claimen.

Daarnaast hebben social media accounts een wereldwijd bereik, terwijl merkrechten territoriaal beperkt zijn. Dezelfde merknaam kan wereldwijd door honderden verschillende partijen voor tientallen verschillende producten zijn vastgelegd en al die partijen kunnen dezelfde social media accounts claimen. Als een partij in een ander land met een legitiem belang de gewenste account al in handen heeft, dan kun je daar dus meestal niet zo veel aan doen.

Tenslotte kunnen partijen een ander gerechtvaardigd belang hebben bij het gebruik van een domeinnaam of social media account. Denk bijvoorbeeld aan een oudere handelsnaam, een persoonlijke naam, een distributeur, etc.

Hoe krijg je gewenst accounts in handen?

Wat kunnen merkhouders doen om de gewenste accounts in handen te krijgen? Check tijdens het merknaamontwikkelingsproces of de benodigde urls en social media accounts beschikbaar zijn en claim de kandidaatnamen direct.

De kans is groot dat de gewenste naam niet beschikbaar is. Denk dan na over voor-de-hand-liggende variaties. Je kunt nummers, woorden, koppeltekens, plaatsnaam etc. toevoegen en alsnog een unieke naam claimen. In het voorbeeld van BERT, zou het woord JEANS kunnen worden toegevoegd.

Neem contact op met de houder van de account of domeinnaam om te bekijken of je er samen uit kunt komen.

Twitter, Facebook en Youtube

Is de gewenste account gekaapt, dan kunnen merkhouders op relatief makkelijke wijze een klacht indienen bij Twitter, Facebook en Youtube.

Voor het (terug)vorderen van een gekaapte domeinnaam kunnen merkhouders bij SIDN of WIPO een arbitrageverzoek indienen.

Het probleem van de inactieve accounts en domeinnamen is wat moeilijker oplosbaar. Er is immers geen sprake van merkinbreuk, omdat ze niet worden gebruikt voor het aanbieden van soortgelijke of identieke waren of diensten. Het is niet verboden om niets te doen met een account of domeinnaam.

Twitter heeft wel een beleid voor inactieve gebruiksnamen, dat er op neer komt dat een gebruikersnaam die gedurende zes maanden niet wordt gebruikt en niet op wordt ingelogd, definitief kan worden verwijderd. Op basis van een merkrecht kan een klacht worden ingediend over een inactieve domeinnaam. Twitter kan op basis daarvan de domeinnaam schorsen.

Evelien Udo en Marleen Splinter

Over de auteur

Bekijk profielen van Evelien Udo en Marleen Splinter, oprichters van merkenbureau RISE. Zij houden zich bezig met het opzetten en beheren van merkenportefeuilles, conflictbemiddeling en opposities.