Waarom Facebook Whatsapp Overneemt

Vier miljard dollar in contanten, 12 miljard dollar in aandelen. Dat betaalt Facebook voor het overnemen van chatdient Whatsapp. Dat is een flink bedrag voor een relatief simpele smartphone app, die bovendien zo lek is als een mandje. Waarom verwerft Facebook Whatsapp voor zo’n bedrag, vraagt advocaat Wouter Dammers zich af?
Whatsapp biedt een zogenaamde realtime mobiele messagingdienst. Het heeft meer dan 450 miljoen gebruikers per maand, waarvan zo’n 70 procent iedere dag actief is. Whatsapp heeft dus een flink actieve aanhang.
Het verdienmodel van Whatsapp is echter compleet anders dan dat van Facebook. Zo is het gebruik van Facebook gratis en verdient het vooral aan de verkoop van advertenties. Een van de kernwaarden van Whatsapp zou juist zijn om geheel advertentievrij te blijven. Gebruikers van Whatsapp moeten een abonnement kopen op de dienst, of de app zelf, voor een relatief laag bedrag (99 dollarcent).
“Here’s what will change for you: our users: nothing”
In het persbericht van Facebook staat dat het mobiele messagingbedrijf zelfstandig zal blijven opereren, en zijn merk zal behouden. Whatsapp blijft dus Whatsapp. Voor de gebruiker lijkt er dus weinig te veranderen. Whatsapp onderstreept dit zelf ook: “Here’s what will change for you: our users: nothing.”. Gebruikers blijven een “nominal fee” betalen. Geen advertenties. Volgens de oprichters van Whatsapp zou er geen deal zijn tussen Whatsapp en Facebook als ze zouden hebben moeten toegeven op hun ‘core principles that will always define our company, our vision and our product’.
Toch kan ik me niet goed voorstellen dat dit daadwerkelijk het geval zal zijn. Waarom zou Facebook een – nogal privacy-onvriendelijke – simpele chatdienst willen kopen voor zo’n groot bedrag? Facebook zal dat toch terug willen verdienen, lijkt me. Ik kan me zo snel twee redenen bedenken:
- Whatsapp wordt groot, heel groot, en kan een bedreiging gaan vormen voor (de chatdiensten van) Facebook. Een puur defensieve overname dus. Of (en?):
- De data (chatberichten) die Whatsapp gebruikers met elkaar delen is ontzettend interessant voor de advertentieverkopen door Facebook. Aan de hand van de berichten die je iedere dag over en weer verstuurd kan je gemakkelijk geprofileerd worden. Zeker in combinatie met de likes en andere informatie van jouw Facebook account.
Persoonsgegevens zijn het nieuwe olie
Dat laatste lijkt mij het meest voor de hand liggen: data (persoonsgegevens) zijn het nieuwe olie. Zelfs Whatsapp zelf onderstreept dat gebruikersgegevens ontzettend interessant zijn voor advertising: “Remember, when advertising is involved, you the user are the product”: Jij bent het product.
Is Whatsapp dus echt zoveel waard voor Facebook? Ik denk het niet, en dat het daadwerkelijke antwoord dichterbij jezelf ligt dan je in eerste instantie misschien zou denken: You are the product. En zeg nu zelf: vier miljard dollar voor 450 miljoen gebruikers: een kleine negen dollar per gebruiker. Dat klinkt een stuk aannemelijker dan 4 miljard voor een simpele chatdienst. Toch?